Intervjuer

När det kommer till intervjuer är det många som blir nervösa och vet inte vad de ska säga och vad vill arbetsgivare höra på en arbetsintervju. Intervjuer är något man måste träna på hemma tillsammans med någon där den ene spelar arbetsgivare och du är den som söker jobbet. När du tränar gör det mer verkligt genom att använda riktiga företag och tjänster som du sökt.

Men du kanske inte känner dig bekväm med intervjuer därför finns det en bra övning man kan göra för att värma upp innan ni kör skarpt. Ta en pappersbit och skriv ner dessa nummer

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 och 10. Udda nummer står för mus och jämna för lejon det innebär att är du mus (udda nr) ska du vara väldigt tillbakadragen, blyg, försiktig kanske tala rätt tyst, undvika ögonkontakt. Medan om du får lejon ska du ta mycket plats, vara väldigt utåtriktad, prata mycket och framstå som väldigt duktig och driven som person gärna lite självgod. Ni tar varsin lapp med ett nr och visar inte numret för varandra.

T.ex. hur det kan se ut.

Fråga ifrån arbetsgivaren

Arbetsgivare: Vad är det du är bra på som du tror vi kan ha nytta av här på företag A?

Mus svarar: Ja jag vet inte, inget jag kan komma på just nu.

Arbetsgivare: Men det måste väl finnas något du är bra på eller?

Mus svarar: Ja….ehhhmm komma i tid är jag bra på tror jag.

Arbetsgivare: Vad är det du är bra på som du tror vi kan ha nytta av här på företag A?

Lejon svarar: Ja det är ganska mycket det finns nog inget som jag inte är bra på. Jag tror att ni kan ha stor nytta av mig här på företaget.

Arbetsgivare: Hur då menar du?

Lejon svarar: eftersom jag är en sådan person så andra kommer och frågar mig om hjälp när det är något de inte kan.

Detta är en bra övning för att känna sig mer bekväm då du antingen är mer mus eller lejon som person, i verkligheten kan du få träna att antingen vara väldigt utåt eller inåtriktad. Samt kan du få uppleva vad som händer när ett lejon till arbetsgivare möter en ansökande som är mus eller tvärtom. Du lär dig att bemöta både chefer och rekryteringspersonal som är lejon och möss då alla chefer inte är lejon även om många tror det. Därför är det viktigt att även kunna bemöta en chef som mer är en mus på ett bra sätt. När ni tränat 3-4 ggr så kör en skarp intervju och sedan ge den som söker jobbet feedback vad gjorde han/hon som var bra och mindre bra. Stamma, undviker ögonkontakt, har ett lätt handslag eller nåt annat som du gör undermedvetet som du inte tänker på själv att du gör.

Med tiden kommer din träning ge mycket goda resultat och snart kan du vara beredd för en intervju när som helst och var som helst. Men förutom att träna på intervjun vad mer kan du göra för att känna dig mer bekväm?

Börja med att kolla upp företagets hemsida vad de har för värderingar, vilken är deras vision, har de en internetbutik. Kan du även hitta något stavfel eller något annat som verkar mindre bra, kanske funkar inte en flik på hemsidan sådana små detaljer visar att du kollat på sidan noga. Vidare kolla upp företaget på allabolag.se där kan du se allt ifrån antal anställda, omsättning, resultat osv, då får du information hur det ser ut i företaget. Det är viktigt att bilda sig en egen uppfattning då väldigt få chefer skulle på en anställningsintervju säga att just nu ser det inte bra ut i vårt företag.

Kolla gärna mycket på bilder på hemsidan och åk förbi om företaget är i närheten så du kan se lite hur de klär sig på företaget så du anpassar din klädsel rätt till intervjutillfället. Ofta vet man vem som ska intervjua t.ex. VD Anders Intervjuperson se om du kan hitta information om Anders XXX på google och facebook kanske du kan få reda på att han sitter med i vissa föreningar, han älskar att segla och håller på det laget i hockey. Detta är information du sedan kan använda och diskutera segling, hockey eller något annat intresse han har när ni småpratar.

Men det fungerar på andra hållet med din potentielle arbetsgivare kommer kanske även att googla dig och kolla sociala medier som Facebook för att få en bättre uppfattning om personen som de funderar kalla på intervju. Därför var försiktig med Facebook när det gäller bilder eller logg- inlägg. Min grundregel, är skriv aldrig något eller publicera inget du inte hade kunnat visa/säga till folk och stå för i verkligheten. Det är helt upp till dig vilket intryck du vill ge dina medmänniskor av dig som person.

Nu leker vi med tanken att du gjort allt ovan och är laddad. Du går in och frågar i receptionen efter Anders Intervjuperson. Kvinnan i receptionen säger åt dig att vänta där borta vid stolarna kan du sitta tills Anders Intervjuperson kommer. Hur ser det ut där du är nu? Är det mycket personal som jobbar eller ser de inte så upptagna ut gå då gärna fram och presentera dig.

Hej jag heter ditt namn jag ska träffa Anders Intervjuperson angående tjänsten som jobbet-du-sökt som jag sökt. Fråga dem hur det går idag, har de mycket att göra, fråga rätt ut hur är det att jobba här? Prata lite om branschen och annat småprat då dyker Anders Intervjuperson upp. Presentera dig säg t.ex. det är trevligt att träffas och bjuder han på en kopp kaffe tacka gärna ja. Men varför ska jag prata med personalen undrar du kanske? Jo för deras åsikt och intryck av dig är minst lika viktigt som det Anders Intervjuperson fått efter intervjun då personalen kan vara dina framtida kollegor vill de han en person de tycker passar in i gänget samt vara framåt och trevlig är alltid uppskattat.

När det gäller de frågor du får tänk följd frågor varje fråga du får på intervjun kan innehålla en eller flera följdfrågor. T.ex. fungerar du bra i grupp och har lätt för att samarbeta?

Du svarar: Ja det har jag.

Intervjuaren: Kan du ge ett exempel på detta?

Istället svara såhär: Ja, jag har lätt för att samarbeta då jag arbetat mycket i grupp i skolan och även spelat fotboll en sport där samarbete är väldigt viktigt vilket har utvecklat min redan goda förmåga att samarbeta.

Tänk därför igenom vad kan intervjuaren ha för följd frågor efter sin fråga.

Vidare gillar intervjuaren svar i form av exempel.

De kan de fråga vad är service för dig? Svarar du som nedan med ett exempel är det riktigt bra.

Du svarar: Service för mig är när man gör något extra för kunden och överträffar deras förväntningar, ett exempel är när jag jobbade som bilförsäljare och vi hade en kund som skulle köpa en företagsbil. Kunden arbeta som säljare av skjortor och kostymer så jag sa till min chef jag kan bygga en ställning i aluminium som kunden kan fälla ihop och lägger den i bilen så kunden kan förvara sina varor på ett smidigt sätt. Det tycker jag är bra service.

En annan grej du bör tänka på är PAR (Problem, Action och Resultat). Fanns det något problem/situation som uppstod på en av dina tidigare arbetsplatser och hur gjorde du för att lösa dem.

Problemet kan vara dålig försäljning(problem) och din lösning var att föreslå att gå hos en sälj coach(action) som kan hjälpa personalen vilket resulterade i 15 % högre försäljning(resultat).

Situationen kan vara en missnöjd kund som fått en felaktig vara och är förbannad. Du ber om ursäkt och ger kunden en helt ny vara och skickar med ett presentkort på 100 kr som ersättning för bensinkostnaden av att köra tillbaka till er vilket gjorde kunden glad och nöjd.

Därför ska du alltid ha ögonen med dig för att se om du kan se sätt att förbättra företaget speciellt i början av din tid då det är lättast som ny att se möjligheter. Vidare prata mycket med dina arbetskamrater när tid ges och be dem berätta om problem och situationer som uppstått och hur de löste dem då lär du dig mycket och blir förberedd för dessa situationer ifall de dyker upp.

Telefonintervjuer

När det gäller telefonintervjuer gäller det med att träna i telefon med en vän och spela in när du pratar på en låtsas intervju via inspelningsfunktionen många telefoner har idag.  Sitt mitt emot varandra du pratar in i telefonen och sedan lyssnar ni på det.

Då kan du höra hur du låter och ett tips är att le mycket då får du automatiskt en bättre och gladare telefonröst. Telefonintervjuer sker ofta när företag eller bemanningsföretag hittat någon de tycker är intressant men inte säker på om denna person är så intressant att kalla honom/henne på intervju. Därför bör du svara på intervjuarens frågor ganska kort berätta inte alltför mycket så de får intresse och får veta en del om dig som gör att de vill veta mer och kallar dig på intervju. Ringer de när du är upptagen eller kör bil be att de ringer upp om några minuter då kan du förberedda dig och koncentrera dig på bara samtalet annars om du är nervös be dem ringa upp men skyll på du är upptagen. Under dessa minuter ta reda på vilken tjänst de ringer om kolla i ditt excel-ark över tjänsterna du sökt ser du snabbt vilken tjänst det är sök sedan efter platsannonsen och ha den uppe under telefonintervjun som stöd. Ha alltid penna och papper så du kan snabbt skriva ner information. Vissa människor har mycket lättare för tala i telefon medan andra känner sig mer bekväma med fysiska intervjuer du kommer säkert med att ha lättare för det ena och lite svårare för det andra.

Intervjufrågor

När det kommer till själva intervjun finns det många vanliga frågor du kan ta del av via Google bara att söka på ”intervjufrågor” om inte annat lär du dig vad som brukar komma efter 2-3 intervjuer.

De tre frågorna som många har svårt för är följande:

Varför ska vi anställa just dig? Ja, den ska du ta och fundera på och öva sedan in ditt svar så det låter som det kommer ifrån hjärtat när du svarar. T.ex. kan svaret vara för att jag är en väldigt driven, ambitiös och utåtriktad tjej/kille som är bra på att lösa problem. Svaret ska vara kort och så snabbt att det kan vara din elevator pitch på 5-6 sek ska du svara på varför jag. Samma tid det tar för en hiss att gå mellan två våningar och folk att gå av.

Vilka skulle du säga är dina svaga sidor/egenskaper?

Denna är också svår för att du lär tänka ”ska jag verkligen säga vad jag är dålig på?”. Det du frågar dig själv är vem vill anställa dig om du rabblar upp en lång lista av dåliga sidor, men samtidigt vill du inte att de ska tro att du anser att du är felfri om du inte säger något negativt om dig själv.

Det är inte fel att rabbla upp saker du är mindre bra på det visar att du känner dig själv och vet dina begräsningar vilket är lika viktigt som veta sina styrkor. För det andra välj gärna egenskaper som med kan vara positiva t.ex. jag är väldigt envis vilket kan vara negativt då jag ibland borde stanna upp och be om hjälp istället för försöka lösa problemet på egen hand.

Vad har du för löneanspråk?

Detta är ännu en klurig fråga därför bör du kolla upp lönenivåer för den typen av tjänst du söker innan intervjutillfället det kan du göra på http://www.lonestatistik.se/.

Efter du kollat lönen före skatt kan du via http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Skatter/Rakna-pa-dina-skatter/Rakna-ut-din-skatt/?awc räkna ut vad din nettolön blir alltså efter skatt hur mycket du får i handen.

Detta ovan ska du alltid göra innan intervjun oavsett vilken väg du vill gå då det finns två vägar och det finns inget rätt eller fel gör det du tycker känns rätt.

Alternativ ett är att du säger att löneförhandling är något ni tar senare om du går vidare och det är så att våra vägar korsas vilket du verkligen hoppas de gör.

Fördelen med detta svar är att du inte säger en specifik summa och sedan blir bunden till den. Nackdelen är att arbetsgivaren kan välja gå vidare med någon annan som angivit ett lågt löneanspråk då det går snabbare än förhandla med dig.

Alternativ två är att du föreslår att arbetsgivaren ger dig ett förslag på en lön han/hon tycker vore lämplig för denna tjänst sedan kan ni förhandla.

Vidare efter varje intervjutillfälle vänta tills dagen arbetsgivaren sa de skulle höra av sig passerat innan du ringer och frågor hur det går med rekryteringen.

Till exempel kan det låta såhär ”hej Anders Intervjuperson det är ditt namn, jag har varit mycket upptagen så kan ha missat ditt samtal igår därför tänkte jag ringa och höra hur det går med rekryteringsprocessen.”

Då ber du både om ursäkt på hans/hennes vägnar och visar jag är inte arg för ni inte har ringt den dag ni sa. Får du ett nej ta det inte personligt och försök alltid få så mycket feedback på intervjun som möjligt vad hade du kunnat göra bättre till nästa intervju och vad gjorde du som de tyckte var bra. Ta med det bra och jobba på det som var mindre bra.